free glitter text and family website at FamilyLobby.com

Sunday, August 4, 2013

Pengajaran Yang Tak Di Sangka....

Assalamualaikum wbt....
As usual melayani kerenah pesakit saban hari..banyak menguji kesabaran hati.. kadang2 blh menghilangkan kesabaran..tapi inilah pilihan saya..so moral..kerjalah dengan ikhlas dan senyuman... ^_^
Nak dijadikan cerita..1 of my patient was in induction labour..so mmg xterkata la sakitnya when kna paksa bersalin kn...so she crying, tb2 dia rasa susah nk bernafas..saya pon berlari la p tmpt dia..check all ok jgk..then kakak patien ni pon cerita kat saya..actly dia stress cz fikir dia pnya baby yg bakal dilahirkan is premature baby..so many risk are there..hati ibu kan...sgt halus.. dari dalam kandungan lagi dia dh mula risaukan anak2nya..T_T

Sambil2 saya obserb patient ni sambil2 la saya dengar kakaknya tu tenangkan dia..rupa2nya kakaknya ni mengidap lung cancer stage 4 sudah..tersedak saya mendengar..klau tengokkan keadaan dia sangat sihat..then,saya ringankan mulut untk bertanya..

"akk,ada cancer..?tapi akk nmpk sgt sihat.."

akak tu jawab...

"setiap yang terjadi dalam hidup kita, semua ALLAH dah tentukan..hanya 1 ja yang boleh buat kita bahagia tanpa memikirkan apa yang kita alami..redha dengan setiap ujian yang diberikan olehNYA"

hampir2 saja aku menitiskan air mata..sebegitu tabahnya hatimu kak..kuatnya dirimu menerima takdir yang ALLAH berikan..saya mula terfikir dan menilai diri saya yang kadangkala lemah dengan apa yang ALLAH berikan...Subhanallah...

hanya dengan sebaris ayat yang diucapkan dengan tenang mampu membuat hatiku terusik...Ya ALLAH...besarnya kuasaMU...

' Setiap yang berlaku dalam hidup kita telah ALLAH tentukan dengan sebaiknya..kita sebagai hambaNYA harus redha dan menerima segalanya dengan tenang..hadapi dengan hati yang terbuka kerana kita tak tahu apakah hikmah yang tersembunyi disebalik ujian yang diberi..yakinlah dengan janji ALLAH...'
La Tahzan Innallaha Ma'ana..jangan bersedih ALLAH sentiasa bersama kita..
Salam Ukhwah Fillah...

- Til We Meet Again -
Wassalam(^_^)v

No comments:

Post a Comment